רבים מגיעים למשרדי. ילידי ברית המועצות, שפופים, מתוסכלים, מבויישים , פגועים עד עמקי נשמתם, וכיסם.
המשותף להם - כולם חוו את העוקץ הרוסי.
לכולם התקשר מאן דהוא בעברית או ברוסית. התחזה לנציג הבנק/הביקורת בבנק/הסייבר בבנק וכדו'.
כולם הוזהרו שבסניפם יש פקידים הגונבים כספי לקוחות, ולפיכך נדרש שיתוף פעולה מצידם על מנת לתפוס את הגנבים, וכמובן לשמור על סודיות מוחלטת בעניין (חלקם לא סיפרו לבני הזוג !).
כולם פותו להעביר כספים לחשבון אחר בו "ישמרו להם את הכסף", וזאת על מנת להתחקות אחר הגנבים ולתפוס אותם.
כולם פותו להאמין ושיתפו פעולה.
חלקם נוצלו באופנים שלא יתוארו: אישור העברות כספיות, משיכה במזומן מהכספומט, המרה למט"ח או הפקדה בציינג', העברה כספית לחו"ל, מתן הכסף במזומן לשליח, ועוד.
לא יאומן כי יסופר !
כולם אנשים ישרים, אנשים משכילים, שחונכו לציית ל"סמכות" ובהתאם נתנו אמון בנוכלים.
משפחות שלא רק שאיבדו את כל חסכונותיהם, הנוכלים אף סיבכו אותם בהלוואות יקרות שנלקחו בחשבונם דרך האינטרנט, ללא ידיעתם.
לשמוע את סיפוריהם, ההלקאה העצמית, תיאור היקף הסכומים שנמשכו בהתאם, ומטרתם... - קורע את הלב כל פעם מחדש.
אך המתסכל ביותר הינו החידלון של הבנקים בנושא.
כעו"ד המתמחה בתביעות מול בנקים והגנה על לקוחות הבנקים, וככזה מכיר היטב את הפסיקה הבנקאית, אני יכול לקבוע כי נפסק לא אחת שהבנק הינו "מונע הנזק" היעיל ביותר.
אין ספק שהבנק מודע ל"עוקץ הרוסי" הרבה לפני הלקוחות, ובצורה חדה ורחבה ביותר.
ובכל זאת - הבנק לא עשה ולא עושה מאומה על מנת למנוע את העוקץ הרוסי.
הבנקים משקיעים מיליונים על מנת לפתות אותנו לקחת הלוואות ולהשתמש בשירותיהם. כמה הם השקיעו על מנת להזהיר מפני העוקץ הרוסי ?
העוקץ הרוסי התפשט כמגיפה בציבור הרוסי. במרבית המקרים הנוכלים לא הסתפקו בהעברת כספים שבעו"ש, אלא גם נלקחו הלוואות בחשבון הלקוחות ע"י הנוכלים. למותר לציין שהבנקים מרוויחים מההלוואות ריבית יקרה. האם זו הסיבה שהבנקים לא פועלים כראוי למנוע מעשי המרמה, כפי שהם יודעים לפעול כשהם רוצים...?
מדוע בהעברה כספית באינטרנט, ולו של סכום נמוך, נדרש הלקוח לאשר ההעברה ע"י הקשת קוד שנשלח אליו ע"י הבנק במסרון (SMS), ואילו הלוואה באינטרנט מאושרת ע"י מחשב הבנק תוך שניות, למרות מודעות הבנק להיקף התופעה של העוקץ הרוסי, בלי צורך באישור ע"י מסרון ?, בלי כל ניסיון מצד הבנק לבדוק האמנם הלקוח ביקש ההלוואה, האם הוא מודע בכלל ללקיחת ההלוואה ? בחשבון משותף - האם כל השותפים מודעים ומסכימים ? אישור ההלוואה בסך העולה על מסגרת האשראי ? אישור ההלוואה בלי בדיקה והצלבת מידע באשר לפעילות הלקוח בחשבונו בעבר (אצל חלק מלקוחותי בעלי חשבון של עשרות שנים , עם פעילות מינורית, וללא כל הלוואה שנלקחה באינטרנט, הבנק אישר הלוואות אינטרנטיות בסכומים של מעל מאה אלף ש"ח !, מספר פעמים !).
בכל העברה כספית הנעשית באינטרנט, הבנקים דורשים כאמור לאשר ההעברה בקוד שנשלח ללקוח במסרון. מדוע הבנק לא פעל לצרף לקוד גם הודעת אזהרה ללקוח. לדוגמא "ככל שנתבקשת ע"י מישהו אחר לבצע העברה זו - דע כי מתבצעים מעשי מרמה, במיוחד כנגד דוברי רוסית, ואנו מציעים לך לבדוק היטב את מהות ההעברה, על מנת שלא תפסיד את כספך".
מדוע מאושרות מספר העברות ו/או משיכות במזומן מהכספומט ביום, ללא כל בדיקה מיידית מצד הבנק ?
תנסו לתדלק מספר פעמים ביום בתחנות דלק שונות ע"י שימוש באותו כרטיס אשראי, ותראו כיצד תקבלו מיד טלפון מ"הביטחון" של חברת האשראי לוודא שאכן אתם אלו שמשתמשים בכרטיס האשראי. היכן מחלקת "הביטחון" של הבנק בהתנהגות דומה ?
היכן מערכת הפיקוח הממוחשבת ? כיצד מערכת הבקרה של הבנק לא מצפצפת כאזעקה רועמת כאשר בחשבון לקוח מבוצעות מספר משיכות במזומן דרך הכספומט באותו יום ? (היכן חובת הבנק מכח חוק איסור הלבנת הון ?, היכן "קצין ציות" ?)
מדוע לוקח לבנק שבועות עד שהוא מבחין כי ככל הנראה הלקוח נעקץ ורק אז הוא פונה אליו ?
מדוע הבנק לא מציף את לקוחותיו מהמגזר הרוסי (שהוא יכול לזהות ולאפיין בנקל) בהודעות אזהרה ?
ולמעלה מכך: היכן המפקח על הבנקים ? האמנם הוא מפקח על הבנקים בנושא ? מה עמדתו ביחס ללקיחת אחריות מצד הבנקים בגין מחדלם שלהם למניעת מעשי מרמה אלו של העוקץ הרוסי ?!
פניתי למפקח על הבנקים בדרישה לקבל הבהרות על תמיהות רבות אלו.
נמתין לתשובת המפקח על הבנקים. מבטיח לעדכן.
בינתיים - המלצותי:-
א. ככל שלמי מכם יש ידידים/קרובים/מכרים במגזר הרוסי, ובפרט מבוגרים - אנא - הזהירו אותם !
ב. ככל שאתם מכירים מישהו שנפגע מהעוקץ הרוסי - דרבנו אותו להתייעץ עם עו"ד המתמחה בבנקאות על מנת לבדוק האפשרות לצמצם נזקיו מול הבנק.
ג. ואחרון: בדקו באופן שוטף את חשבון הבנק שלכם, לבל תופתעו.
מאמר זה תמציתי, מיועד למידע כללי וראשוני בלבד, ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
משרדנו מתמחה בדיני בנקאות ויענה בחפץ לב לפניות בעניין.
עו"ד מ-1982בעל יתרון יחודי כמייצג בנק בעבר.מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך". מנהל פורום בנקאות באתר LAWFORUMS.אתר:http://www.zilberfeld-law.co.il